Digitaliseren moet je durven
Krijg je een baby in het ziekenhuis van de gemeente Almelo? Dan hoef je niet persé meer naar het gemeentehuis. De verpleegkundige komt bij je met een ipad waarop jij als ouder - met een pen –elektronisch je handtekening onder de aangifte zet. “Het ziekenhuis van Almelo heeft een regiofunctie, dus voor mensen die hier niet vandaan komen, is het heel prettig dat ze niet meer naar ons gemeentehuis hoeven voor de aangifte.” We spreken Evelien Rijswijk-Hendriks, manager Burgerzaken en Ontvangst van de gemeente Almelo.
Digitaal tenzij
Evelien: “We hebben bij de gemeente Almelo het principe ‘digitaal tenzij…’. Dat betekent: wil je iets digitaal regelen? Dan maken we dit mogelijk zover dat wettelijk kan. Wil je of kan je dat niet? Dan ben je van harte welkom bij het gemeentehuis. En dat blijft ook zo. We willen met deze ontwikkeling aansluiten bij de maatschappij en mee met de tijd gaan. Maar we blijven beschikbaar voor de mensen die langs willen komen.”Voor de meeste zaken hoef je niet meer langs te komen
Meer ruimte voor de uitzonderingen
“Onze digitale processen zijn nu ingericht op de 80 à 90 % van de mensen waar niks bijzonders mee is, de standaard,” aldus Evelien, “Iedereen die bijvoorbeeld zijn pasgeboren kind van een voor- en achternaam voorziet, kan de aangifte volledig digitaal doen. Maar sommige culturen werken met namenreeksen. Daarbij bestaat de achternaam van het kind, uit de voornamen van vader en opa. In Nederland is dit niet toegestaan en kan dit voor problemen zorgen. Mensen die een namenreeks willen gebruiken, kunnen digitaal niet verder, we ontvangen hen graag in het gemeentehuis zodat we hier de juiste informatie over kunnen geven.”“De vraag die we ons steeds stellen is hoe we een klant zo snel en goed mogelijk kunnen helpen aan het gewenste product binnen de wettelijke mogelijkheden en met een goede kwaliteit.”