Op pad met: Simone van den Berge

Het blijft altijd een spannend moment, de start van een training. Wie zit er in de groep dit keer? Hoe groot is de groep? Waar zit precies de behoefte? Natuurlijk heb ik een vast omlijnd programma, een rode draad, en tegelijkertijd wil ik altijd de ruimte bieden om af te wijken en het programma aan te passen. Samen met de groep bouw je dan aan de trainingsdag terwijl je de training geeft. En dat maakt het zo ontzettend leuk!

 

De training die ik vandaag geef gaat over eigenaarschap nemen. Over jouw eigenaarschap, die van het team en van een team dat eigenaarschap neemt binnen een organisatie. Eigenaarschap is een term die vaak in één adem genoemd wordt met zelforganisatie. En dat is geheel terecht. De mate van teamvolwassenheid loopt hand in hand met de mate waarin teamleden eigenaarschap nemen én daarin samen optrekken. Een team dat echt samen voor de taak gaat staan en daarop herkend wordt in de organisatie is een volwassen team. En die dynamiek, die groei vind ik heel boeiend. Het raakt aan persoonlijk leiderschap, aan team dynamiek, aan de ontwikkeling van teams en vormt een basis. Zonder eigenaarschap en zonder de energie om eigenaarschap te nemen, blijven dingen zoals ze altijd waren.

 

Ik merk dat dit laatste vooral bij de deelnemers in de training speelt. Er zijn diverse onderwerpen waar de deelnemers op dit moment tegenaan lopen.

 

Hoe krijg ik mijn team zover dat ze zelf dingen oppakken? Ik wil mijn team graag helpen het beste uit zichzelf te halen. Ik zie dat ik geneigd ben veel dingen zelf op te pakken die het team laat liggen. Ik zou zo graag met mijn team de organisatie verder willen helpen. 

 

Voorbeeld:

Ik werk bij een hogeschool en ik merk dat er telkens dezelfde klachten binnen komen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? We handelen de klachten wel af, maar we doen er verder niks mee. Is het oké als ik hiermee op pad ga om te proberen structureel iets te verbeteren? Mijn leidinggevende was hier gelukkig enthousiast over en vervolgens ben ik ermee aan de slag gegaan. Sommige collega’s hadden hier wel moeite mee, ze wisten niet zo goed of dit wel mag/kan. Kunnen wij zomaar andere afdelingen beïnvloeden? We willen het wel maar kan het ook? Wat mij heel erg hielp was dat ik wel vertrouwen kreeg van mijn leidinggevende. Uiteindelijk lukte het mij om onze afdeling Klachtenafhandeling op de kaart te zetten.  

 

In bovenstaande casus zien we een aantal beperkende factoren terug. Zoals regelruimte, vertrouwen, veranderen en het doorbreken van patronen. Ook zie je dat er verschillende lagen van eigenaarschap zijn. Namelijk jouw eigen eigenaarschap, maar ook die van het team en die van het team binnen het grotere geheel, namelijk de organisatie.

 

De vraagstukken van deelnemers lijken vaak erg op elkaar. En dat maakt het voor de deelnemers ook interessant. Want waar worstelt een ander mee? Hoe werkt het in een andere organisatie? Wie doet er al leuke dingen in het team? Zijn er zaken die ik eruit kan oppikken? Ik merk in de training vaak al dat het theoretisch kader dat ik aanreik snel vertaald kan worden naar de dagelijkse praktijk van de deelnemer. En dat maakt de training ontzettend waardevol. Want wat kun je morgen al anders doen om je team verder te helpen? Ook vandaag was dat weer het geval. Het sparren met elkaar op basis van de theorie en wat praktische opties levert zó veel op. Tijdens de training zet ik deelnemers ook aan de slag met afspraken met zichzelf. Dit ga ik morgen oppakken. Doen! Het geleerde in de praktijk brengen.  

 

Juist ook in het klantcontact is eigenaarschap nemen van waarde. Wat iedereen wel herkent - denk ik - is het gevoel dat je als team klantcontact professionals zo ontzettend veel zou kunnen toevoegen voor de burger, inwoner, klant, gast, client als je maar ruimte en vertrouwen krijgt! Hoe mooi is het als je in de training handvatten krijgt om je persoonlijke cirkel van invloed wat op te rekken en samen de cirkel van invloed van het hele team. Want dat is het effect van eigenaarschap nemen. Ik gun elke collega en elk team die ontwikkeling. En vooral ook dat zelfvertrouwen, dat gevoel van trots. En dat is precies waarom ik zo graag deze training geef!