Ruimte voor Mildheid
Het einde van 2025 is alweer in zicht. Aanstaande vrijdag vieren we ons jaarlijkse kerstdiner met collega’s en partners. We staan dan altijd even stil bij de momenten die het afgelopen jaar bijzonder maakten. Deze keer nemen we ook afscheid van collega Milan, die na 7 jaar het oranje nest heeft verlaten. Hij is uitgevlogen naar de groene, ecologische wereld. We missen je al Milan!
In mijn terugblik op klantcontact in 2025 staan twee ontwikkelingen bovenaan. De inzet van AI en de verruwing hoe mensen met elkaar omgaan. Vanochtend las ik in het nieuws de volgende kop ‘Overvolle pakketpunten gooien deur dicht na bedreigingen: sfeer werd steeds grimmiger.’(*) Klanten waren ongeduldig, agressief en gingen uit hun plaat. Op een paar locaties moest zelfs de politie komen. Dit is toch niet te geloven. Er is volop ruimte voor meer Mildheid in de maatschappij. Als antwoord op de verruwing.
Door minder snel te oordelen.
Korte lontjes vooral in de kast te laten liggen.
Gesprekken vertragen om meer vanuit zachtheid te kunnen reageren.
Een vriendelijke, persoonlijke schrijfstijl te hanteren.
Door het stellen van een oprechte vraag.
Geduld te hebben bij het wachten (oei, dit vind ik zelf zo lastig….)
Iemand echt aan te kijken.
Empatisch te luisteren.
Naar (rustgevende) muziek te luisteren.
En ja, soms is het nodig om heel duidelijk te begrenzen! Agressief gedrag, schreeuwen of schelden moeten we niet normaliseren. In de praktijk zie ik dit wel regelmatig gebeuren. ‘Ach, dit gebeurt zo vaak, het valt mij al bijna niet meer op…’
Meer Mildheid: naar jezelf en naar anderen. Dat wens ik ons toe. Zodat mensen zich meer gezien en gehoord voelen. En waar nodig begrenzing. Je hoeft niet over je heen te laten lopen. Dat is immers mild zijn voor jezelf.
Dank voor de fijne samenwerking, mooie gesprekken of het lezen van deze nieuwsbrief in het afgelopen jaar. Ik wens jou en jouw dierbaren hele fijne feestdagen!
Groet, Carolien
(*) bron: de Volkskrant