Social Media training voor KCC’s van gemeenten
Fijn he? Zo’n compliment via twitter. De meeste gemeenten raken steeds meer thuis in social media. Hoe is dat bij jouw gemeente en welke rol heb je als KCC? Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat je in een discussie verzandt? Wat doe je met gevoelige onderwerpen en hoe vaak reageer je op een post? Bij Ocaro geven nu ook social media trainingen, speciaal voor KCC’s. Aan het einde van de dag maak je over dit soort vragen heldere afspraken met elkaar.
Waarom een social media training voor KCC’s?
“We zien dat gemeenten inmiddels serieus aanwezig zijn op social media en dat zij de kanalen vooral gebruiken als instrument om te informeren en informatie op te doen,” vertelt onze collega David, die deze training onder andere verzorgt. “Hoe zouden gemeenten nog meer de interactie aan kunnen gaan? Hier liggen nog kansen voor gemeenten wat ons betreft. Klantcontact is immers tweerichtingsverkeer. Het KCC binnen gemeenten kan een belangrijke rol hebben in dit klantcontact. We merken ook dat het onderwerp sterk leeft bij onze deelnemers. Met de training willen we KCC’s zo concreet mogelijk op weg helpen door te werken naar een protocol waarin staat hoe je omgaat met de verschillende situaties die je tegenkomt.”
Altijd maatwerk
“Het leuke aan zo’n training is, is dat het altijd maatwerk is. Iedere persoon en organisatie heeft zijn eigen karakter en wil daarom zijn eigen keuzes maken over het gebruik van social media. Wij begeleiden het maken van die keuzes tijdens onze training met de kennis en ervaring op dit gebied.”
Hoe ziet de training eruit?
“We starten de dag door samen met de groep leerdoelen te inventariseren. De ochtend staat vervolgens in het teken van bewustwording: wat is de essentie van social media, wat zijn belangrijke kanalen voor gemeenten en hoe worden die gebruikt? De middag staat in het teken van oefening. Aan de slag dus! We werken met de drie belangrijkste kanalen en komen als groep tot afspraken waar je direct mee aan de slag kunt.”