Waardevol klantcontact is méér dan alleen een goed klantgesprek
Ontdek de 3 V's van waardevol klantcontact – en een bonus V!
Ons motto is al jarenlang het realiseren van waardevol klantcontact. Maar wat betekent dat voor jou? Is het een goed gesprek, uitstekende gespreksvaardigheden, of een hoge klanttevredenheid? Laten we waardevol klantcontact bekijken aan de hand van de 3 V’s.
1. Verdiepen
Sommige klantvragen zijn eenvoudig te beantwoorden, maar vaak is het belangrijk om dieper te graven. Begrijp de situatie of behoefte achter de vraag door goede vraagtechnieken, actief luisteren en professionele nieuwsgierigheid.
2. Versnellen
Hoe kan jouw organisatie processen versnellen voor de klant? Denk aan een eenvoudige aanvraagprocedure. Een mooi voorbeeld komt van een gemeente waar het KCC direct aanvragen voor Bijzondere Bijstand behandelt en afhandelt. Door een schakel uit het proces te halen, wordt het sneller voor de burger, leuker voor de medewerker en efficiënter voor de gemeente. Ik zeg: direct een kans voor andere gemeenten. Hup, schakel eruit, extra kennis en vaardigheden bij het KCC erin.
3. Voorkomen
Deze V wordt vaak over het hoofd gezien: het voorkomen van klantvragen. Bij een van onze relaties coachen we op kennis en kansen met als doel klantvragen te voorkomen. In 1:4 van de gesprekken ligt er een kans voor het oprapen. Van verbeteringen in de kennisbank tot aanpassingen op de website. Hoe mooi is het dat naast het analyseren van data – al dan niet met AI – ook medewerkers van het KCC zélf een rol houden bij het voorkomen van klantvragen.
Bonus V: Vakantie
Geniet van je vakantie en kom terug met nieuwe energie om met de 3 V’s aan de slag te gaan!
Warme groet,
Carolien