Waaróm zijn complexe klantvragen gecompliceerder?
Tien oorzaken op een rij :
Terwijl ik het zomergevoel nog wat probeer vast te houden , wat lastig is :) , zie ik iedereen weer op stoom raken na de zomervakantie. En één ding klinkt daarbij steeds luider: klantvragen worden complexer. In de toekomst en ook nu al. Bijvoorbeeld als gevolg van AI. De verwachting is dat de complexiteit van menselijke klantcontacten van ongeveer 40% in 2024 groeit naar meer dan 65% in 20 30 (*).
Jouw organisatie is hierop waarschijnlijk geen uitzondering. Maar w eet je ook waaróm de klantvragen bij jullie organisatie complexer worden ? Want d an kun je immers beter bepalen wat de invloed is op toekomstige competenties, kennis, vaardigheden en gedrag.
10 veelvoorkomende oorzaken die wij zien :
-
1. Klanten zijn ‘stelliger’ , soms met foutieve informatie . ‘ ChatGpt zegt dat……. ‘
-
2. I nhoudelijk complexere vrag en . Eenvoudige vragen worden opgelost door FAQ’s, chatbots of klantportalen .
-
3. Klanten zijn bozer o f geïrriteerd door de inzet van de chatbot . ‘Ik vind die bot waardeloos’.
-
4. Klanten zijn goed voorbereid en zijn soms beter ge ïnformeerd dan de medewerker zelf .
-
5. Met hulp van AI komen klanten met ‘nepclaims’, al dan niet verstuurd door automatische bots. De NS en ook zorgverzekeraars kunnen hierover inmiddels meepraten.
-
6. Strengere regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, leidt ertoe dat de medewerkers klanten door ingewikkelde regels moet loodsen.
-
7. Een grotere groep mensen in onze maatschappij is digitaal niet vaardig of heeft taalproblemen. Ook verwardheid komt steeds vaker voor.
-
8. Klanten zijn uit diverse landen afkomstig en hebben verschillende gewoonten.
-
9. Mensen hebben hogere verwachtingen en korter e lontje s .
-
10. De problematiek van klanten is groter , denk aan schulden of de woningmarkt.
-
De complexiteit in klantvragen gaat dus veel verder dan alleen de inhoud elijke kant van een vraag . Ook emotionele beladenheid, taalbarrières en andere factoren spelen een grote rol. Hulde voor de klantadviseur die hiermee te maken heeft, ga er maar eens aan staan!
Welke oorzaken zijn actueel binnen jullie organisatie? Wat betekent dit voor de competenties? Hoe kun je medewerkers effectief trainen en coachen hierin ?
Wil je meer weten en leren hierover? Kom dan naar ons webinar op donderdag 11 september om 10:00!
Warme groet, Carolien
(*) Bronnen: KSF Trendonderzoek 2023 + Gartner Future of Customer Service 2023. Input vanuit de bijeenkomst AI van de KlantenServiceFederatie , Expertgroep HR, op 21 augustus 2025.