Wat als klantcontact niet draait om KPI’s, maar om échte spelregels?
Een vrolijk voorbeeld uit Deventer.
Op een zonnige middag liep ik de spelletjeswinkel Koning Willem binnen – een paradijs voor liefhebbers. Onze kinderen zijn spelletjesgek, en inmiddels ben ik ook aangestoken. (Tip: Hitster – Guilty Pleasure is een aanrader voor een avondje muziekplezier! 🎶 )
Een allervriendelijkste meneer begroette me. Hij gaf uitleg over kleine en grote dozen vol spelgeluk, maar vooral: hij stelde vragen. Niet de standaard "kan ik u helpen?", maar echte interesse. Voor wie? Hoe oud? Wat vinden ze leuk? Het voelde oprecht. Gevolg? Onze kinderen vroegen zich af hoe ik zó’n goede keuze had gemaakt. 😉
Zelfs als je niets met spelletjes hebt, ga je bij Koning Willem in Deventer overstag. De sfeer, de mensen – je loopt niet zonder spelletje naar buiten.
Huisregels met een knipoog
Als vakidioot in klantcontact viel mijn oog direct op de Huisregels . Niet voor mij als klant (die kom ik al genoeg tegen…), maar voor henzelf. Geweldig bedacht! Een paar pareltjes:
De klant is lief
Overal is een oplossing voor
Tijd is hier onbelangrijk
Een goed gevoel geven is lekker
Bij twijfel ‘ja’ zeggen
Ze noemen het huisregels, maar in feite vertellen ze hiermee wie ze willen zijn . Geen standaard KPI’s , geen afgevinkte klantreizen met touchpoints – gewoon waarden die ze elke dag leven . En dat voel je.
En jij?
Wie willen jullie zijn in klantcontact? Zijn jullie kernwaarden nog springlevend, of kunnen ze een frisse wind gebruiken? Maak het niet groot en ingewikkeld, maar menselijk en aansprekend.
Verder sparren? ☕
"Maak van elke dag een feest," zegt de spelletjeswinkel.
Speelse groet,
Carolien