Coachen in de praktijk: Anouk en Dorothé aan het woord

In een wereld waar klantverwachtingen voortdurend veranderen, staan organisaties voor complexe uitdagingen. Het simpelweg verlenen van klantenservice volstaat niet meer; het draait om het begrijpen van klantbeleving op een dieper niveau. In deze snel veranderende maatschappij is de rol van een klantcontactcoach cruciaal geworden. Daarom biedt Ocaro de leergang ‘Waardevol Coachen’ aan. Ontdek in dit artikel hoe deze cursus het verschil kan maken voor klantcontactteams.

 
“Een tijd geleden realiseerde ik me dat steeds meer mensen met dezelfde uitdagingen te maken hebben,” deelt Anouk de Leeuw, de grondlegger van de leergang Waardevol Coachen. “Toen ik zelf leidinggevende werd, werd coachen opeens een onderdeel van mijn takenpakket. Net zoals velen vond ik dat behoorlijk spannend en had ik het druk met andere verantwoordelijkheden, waardoor ik het coachen niet direct prioriteit gaf. Die persoonlijke ervaring wilde ik omzetten in een cursus waar (startende) coaches leren welke tools en technieken ze direct kunnen inzetten in de praktijk.”

De diepere laag van het coachen

Coach zijn lijkt misschien simpel, maar het omvat meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Anouk benadrukt: “Vaak willen mensen direct oplossingen aandragen, maar coaching draait juist om het begeleiden van anderen naar zelfreflectie. De groei en ontwikkeling van de ander staan altijd centraal. Hoewel kennis en vaardigheden belangrijk zijn, zijn overtuigingen, motivaties en waarden misschien wel van nog groter belang. Je neemt jezelf immers mee in communicatie. Hier ligt een diepere laag waar we in de leergang Waardevol Coachen ook uitgebreid aandacht aan besteden.”

Coachen op verschillende niveaus

De leergang Waardevol Coachen heeft een brede focus en richt zich op startende coaches en teamleiders die teams aansturen. Om coachvaardigheden te versterken, is het cruciaal om grip te krijgen op KPI's, zelfvertrouwen te ontwikkelen, effectieve gesprekstechnieken te beheersen en anderen te stimuleren in hun groei. Daarom is deze leergang opgedeeld in drie modules: Praktisch Coachen, Persoonlijk Coachen en Inspirerend Coachen. Door alle modules te doorlopen, kunnen beginnende coaches geleidelijk uitgroeien tot professionele coaches die alle aspecten van het vak beheersen. Maar je kunt ook kiezen om slechts één module te volgen.

 

Anouk vertelt: “Deelnemers zijn vaak enthousiast over de diversiteit binnen de groep. Verschillende achtergronden en disciplines komen samen, waardoor er veel ruimte is om van elkaar te leren. We brengen de theorie meteen in de praktijk door te werken met praktijkcasussen, rollenspellen en door opnames van gesprekken te maken en samen terug te kijken. Bij Ocaro geloven we sterk in interactie, omdat dit de beste manier is om te leren.”

Praktijkervaring van Dorothé Merkus

Dorothé Merkus volgt de leergang Waardevol Coachen. Ze werkt bij De Connectie, de overkoepelende bedrijfsvoeringsorganisatie van gemeente Arnhem, Rheden en Renkum. Onlangs is ze verantwoordelijk geworden voor een groep van 13 dynamische individuen. Een collega tipte haar de leergang Waardevol Coachen. Dorothé, die al eerder een cursus bij Ocaro volgde, was meteen geïnteresseerd. 

 

“Deze leergang sluit perfect aan bij mijn nieuwe rol. Mijn grootste uitdaging is het omgaan met de diversiteit binnen mijn team. Iedereen heeft zijn eigen aanpak”, onderstreept Dorothé.

 Dorothé omarmde de kans om bij te leren. Ze vertelt: “Ik heb nu de eerste twee modules afgerond en mijn kennis is enorm gegroeid. Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd, is het loslaten van mijn eigen referentiekader. Ik ben me nu veel meer bewust van mijn vermogen om me in anderen te verplaatsen. Ook ben ik bedreven geworden in het toepassen van effectieve gesprekstechnieken. Een van de belangrijkste taken van een coach is het verlagen van het stressniveau. Als er problemen opdoemen, weet ik nu hoe ik een moment van rust kan creëren en medewerkers de juiste tools kan aanreiken om zelfstandig met de situatie om te gaan. We merken al verbeteringen in onze registraties in het klantcontactcentrum.”

Aanrader voor beginnende coaches

Begin je met coachen of wil je je verder ontwikkelen in je werk? Dan raadt Dorothé de leergang Waardevol Coachen zeker aan. Ze legt uit waarom ze het zo waardevol vindt: “Tijdens de leergang hebben we veel geoefend met rollenspellen gebaseerd op praktijksituaties. Hierdoor kregen we directe feedback en bruikbare tips die we meteen in ons werk konden toepassen. Dat vond ik erg fijn. Bovendien vond ik de leergang ook heel leuk. Kasteel Ter Horst is een prachtige locatie en alles is tot in de puntjes verzorgd. Ik heb veel geleerd en had een geweldige tijd met mijn medecursisten.”

 

Voor startende coaches heeft Dorothé nog een handige tip: het boek ‘Socrates op sneakers’. Dit boek is door Anouk aanbevolen tijdens de leergang en heeft Dorothé veel geleerd over het stellen van effectieve vragen.

Coachen is waardevol

Ben jij (beginnend) coach en wil jij jouw team zien groeien tot een enthousiaste groep zelfstandige professionals die steeds beter wordt in het werk? Dan is de leergang Waardevol Coachen zeker iets voor jou! Ontdek de leergang Waardevol Coachen