Ga jij voor goud in behoud van je mensen?

6 tips voor behoud van personeel

 

1. Binding

Dit gaat over verbinden, de band die de medewerker heeft met jouw organisatie. En misschien nog belangrijker: de band met het team en leidinggevende. Het is belangrijk dat de medewerker in de visie van de organisatie gelooft. En dat je als team en leidinggevende investeert in de onderlinge band. Heb je voldoende scherp waarom een medewerker specifiek voor jullie organisatie werkt? Waarom maakt iemand graag deel uit van jullie team? Hoe is de band tussen de leidinggevende en medewerker? Verbondenheid bindt.

2. Zelfontwikkeling

Medewerkers zijn geboeid door een goed salaris, maar ook door de mogelijkheid tot zelfontwikkeling. En dan bedoel ik niet alleen de stap naar een nieuwe functie, maar ook ontwikkeling binnen de functie zelf. Heeft de medewerker voldoende mogelijkheden om zich te verbreden binnen de functie? Bijvoorbeeld in andere kanalen of nieuwe inhoudelijke skills? Creëren jullie uitdagende neventaken? Zijn er belemmeringen die de ontwikkeling in de weg staan? Op welke wijze kan de medewerker meer verantwoordelijkheid krijgen? Een mens doet er immers graag toe J

3. Groeipad

Bij zelfontwikkeling en groei van medewerkers horen natuurlijk ook coaching, opleiding, stages, e-learning enz. Hebben jullie voor het KCC al een mooi en logisch groeipad uitgewerkt? Met ‘hapklare’ onderdelen waarmee een medewerker in zijn individuele leerbehoefte kan voorzien? Als je de zelfontwikkeling weet te stimuleren en te koppelen aan een inspirerende opleiding (of andere activiteit), dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

4. Fitheid

Voorkom dat mensen afhaken en stimuleer als team of organisatie fitheid. Floor Agema en Cindy Koster – resp. coördinator en teamleider binnen het KCC van FBTO - hebben hiervoor een prachtig programma ontwikkeld. Ze stellen 5 pijlers centraal: mentaal fit, fysiek fit, bureau fit, privé fit en ontwikkelfit. Collega’s kunnen zich opgeven voor verschillende activiteiten: van een mental check tot een masterclass geldzorgen/stress. Op een leuke wijze verdienen mensen hier weer punten mee en wordt het echt levend gemaakt. 

5. Waardering

Het is zo voor de hand liggend en toch blijkt uit onderzoeken dat we het te weinig doen. Het geven van een persoonlijk compliment of andere vorm van waardering. ‘Fijn dat je altijd bereid bent om iets extra’s te doen’. ‘Wat een helder en compleet verslag, blij mee’. Ons brein is dol op waardering, omdat er dopamine vrijkomt. In een positieve omgeving wordt ook de persoonlijke band sterker; dus weer meer verbondenheid! Onthoud dat je niet alleen waardering geeft voor resultaten, maar ook voor inspanningen (*).

6. Opruimen

KCC-medewerkers lossen – als onderdeel van hun werk – vaak zaken op die mis zijn gegaan. Een factuur die nog steeds niet klopt. Een klant, die nu al 3 dagen op het telefoontje van de collega van de BackOffice wacht. Soms lopen deze problemen binnen een organisatie zo hoog op, dat medewerkers van het KCC er moedeloos van worden. Je kunt dan fitheidprogramma’s inzetten totdat je een ons weegt, maar dan is er maar 1 oplossing. Ruim de problemen op. Dat geeft de échte erkenning. Onlangs hoorde ik een voorbeeld, waarbij de organisatie de medewerkers van het KCC letterlijk ziek hadden gemaakt. Bij een dergelijke organisatie willen mensen ook niet meer werken. Dan resteert er maar 1 ding: schoon schip maken. Ga na wat de grootste energieslurpers zijn en regel commitment op het hoogste niveau van jullie organisatie om dat op te ruimen.

 

Wil je verder van gedachten wisselen over het opzetten van een groeipad voor het KCC of ander actueel onderwerp?

Bel of mail mij gerust! (0313-654240 of carolien@ocaro.nl)

 

Groet, Carolien

 

(*) Carol Dweck: fixed- & growth mindset