Ik moest mijn droombaan laten varen

Bij veel organisaties is het een punt van aandacht: het inwerken, begeleiden en doorontwikkelen van nieuwe medewerkers. Paul van der Most heeft als geen ander ervaren hoe belangrijk het is dat een medewerker zich gezien, begrepen en welkom voelt. Paul moest door een heftig ongeval zijn droombaan als ambulanceverpleegkundige laten varen. ‘Zonder mijn linkerhand kan ik moeilijk een ambulance op hoge snelheid manoeuvreren’, grapt hij. Paul vertelt over zijn ervaringen met de mbo3-opleiding Medewerker Klantcontact, de leerwerplek bij PGGM en hoe dit hem heeft gevormd tot de teammanager die hij nu is.

 

Paul: ‘Drie jaar heb ik moeten revalideren van het ongeval. Ik had duidelijk voor ogen wat ik wilde, maar opeens kon dat niet meer. Ik wilde wel graag weer aan het werk, maar wat dan? Samen met de gemeente Utrecht bekeek ik welke elementen van dit beroep het tot mijn droomberoep maakte. Het helpen van mensen, iets kunnen betekenen. Al snel kwamen we op het beroep van klantcontactmedewerker óf medewerker klantenservice. Zo ben ik destijds bij Ocaro uitgekomen.’

 

Een bijzondere kans

 ‘Via Ocaro kon ik aan de slag bij PGGM (pensioenuitvoeringsorganisatie). Ik heb echt wel een bijzondere kans gekregen. Door het trauma dat ik had meegemaakt, merkte ik bij andere bedrijven dat ze twijfelden wat ik nog kon met één hand. Het vertrouwen heb ik bij PGGM wel gekregen. Ik ben daar binnen gekomen onder zeer goede begeleiding van Mark! Ze hebben mij hier nooit als minder gezien.’

 

Goede match met de begeleider

 Uit ervaring weten we dat de begeleider op een leerwerkplek van grote invloed is op studenten. De ontvangst, de begeleiding en de persoonlijke aanpak. Als begeleider kan je hiermee de motivatie van studenten maken of breken. Bij PGGM is Paul begeleid door Mark. Paul vertelt hierover het volgende: ‘Mark was goed gematcht als begeleider. De begeleiding was ‘losjes’ en hij was er als het nodig was. Ik noem deze vorm ook wel serieus gezellig. Een grapje of lolletje tussendoor moet kunnen en als er gewerkt wordt, dan pak je dat serieus op. Ook gaf hij me vertrouwen: probeer maar gewoon, als het niet lukt dan kijken we er samen even naar. Helaas heb ik dat ook wel eens op een andere manier ervaren.’

 

Een waardevolle omschakeling

 Paul heeft zijn tijd in de opleiding en bij PGGM omschreven als een waardevolle omschakeling. Hij vond het erg bijzonder om na 3 jaar weer aan de slag te kunnen. 

‘Ik kijk er met een goed gevoel op terug. Het was een hele bijzondere tijd; met Ocaro als opleider waarvan ik veel theorie en handvatten heb gekregen om mijn werk goed te kunnen uitvoeren. En aan de andere kant met PGGM als begeleider die mij een kans hebben gegeven om dit vak in de praktijk te mogen leren. Ik was elke dag, tot de laatste werkdag, trots om voor PGGM te mogen werken.’

 

Doorontwikkeling

 Op dit moment is Paul werkzaam bij Heattransformers als Teammanager van de Klantenservice afdeling. ‘Zonder de opleiding en mijn periode bij PGGM was me dit nooit gelukt. Ik heb gezien hoe een klantenservice werkt, hoe je dat moet opzetten én wat ik zelf belangrijk vind in de begeleiding.’ Tijdens het dj-en op de bedrijfsbarbecue van HeatTransformers is Paul benaderd door de directeur of hij niet voor hem wilde komen werken. Paul had het naar zijn zin op zijn huidige werk en twijfelde. Waarom switchen van baan als je het goed hebt? Toch leek het hem een mooie kans. ‘Binnen Heattransformers mag ik mijzelf verder professionaliseren en uiteindelijk heb ik deze kans met beide handen aangegrepen. Hoe leuk is het om nu zelf de begeleiding te bieden die ik zelf ook heb gekregen?’ 

 

Ik kreeg er een werkmoeder bij

 Wanneer Paul begint over zijn inspiratiebron, begint hij te lachen: ‘Ja dan kom ik toch weer terug bij PGGM. Naast Mark had ik ook nog een andere begeleider, Arlette. Ik noemde haar dan ook mijn ‘werkmoeder’. Ze zei waar het op stond en als er iets was, benoemde ze dat. Ook leerde ze mij om dit te doen. Deze manier van communiceren werkt voor mij heel goed. Bij PGGM was zij ook verantwoordelijk voor het opzetten van de klantenservice en ik heb haar altijd als voorbeeld gezien.’

 

Wat wil je anderen in jouw positie meegeven?

 ‘Je komt er wel. Doe je best! Misschien zegt iedereen dit tegen je, maar het is echt zo. Het is nooit te laat om iets nieuws te leren.’