Wie is die ‘lastige klant’ tijdens je training eigenlijk?

Als je een training volgt via Ocaro, is de kans groot dat je niet alleen met een trainer te maken krijgt, maar ook met een acteur. Geen acteur met een pruik of een script, maar iemand die levensechte situaties naspeelt zodat jij kunt oefenen met écht gedrag.

En dan ineens zit je tegenover een boze klant. Of een stille collega. Of iemand die nét iets te dichtbij komt. Je denkt: is dit nou echt? Of... speelt deze persoon een rol?

Waarschijnlijk is het Esther Drenthe. 

Zij is een van de trainingsacteurs waar we bij Ocaro al jaren mee samenwerken. Ze is scherp, betrokken en altijd in dienst van jouw leerproces. Maar wie is zij? Wat doet een trainingsacteur precies? En wat kun je eigenlijk verwachten als je met haar oefent?

We vroegen het Esther zelf.

Niet meer doen alsof

Esther begon in 1999 met trainingsacteren. Daarvoor werkte ze in het bedrijfsleven, gewapend met diploma’s in logopedie én bedrijfskunde. Maar vreemd genoeg voelde ze zich daar juist vaak alsof ze een rol speelde. “Bij acteren hoefde ik die rol tenminste niet te faken,” zegt ze met een grijns. Dans en theater waren altijd al een rode draad in haar leven, naast werk en studie. Toen ze eenmaal serieus ging acteren, viel alles op z’n plek.

Wat doet een trainingsacteur?

Trainingsacteren is geen theater, maar het vraagt wel degelijk vakmanschap. Het is schakelen, luisteren, reageren en vooral: afstemmen. “Voor een training bespreek ik altijd met de trainer: wat is het doel, wie zijn de deelnemers, wat wil je dat ze ervaren of leren? Soms zijn er uitgewerkte cases, soms improviseren we meer.”

Wat je als deelnemer vooral kunt verwachten: een veilige sfeer, échte interactie en altijd een oefening op maat. “We doen geen ellenlange scènes,” legt Esther uit. “Liever korte contactmomentjes, met ruimte voor feedback. Wat werkt al goed? Wat is het effect van je aanpak? Dat is waar het om draait.”

En ja, dat kan soms ongemakkelijk zijn. Maar juist dat maakt het waardevol. “Het oefenen ís gewoon spannend voor de deelnemers. Daarom is het ook zo belangrijk om goed te beginnen, het ongemak te benoemen en de drempel zo laag mogelijk te maken. Pas als deelnemers zich veilig voelen, kunnen ze echt iets gaan leren.”

Zoveel werelden, zoveel mensen

In de loop der jaren werkte Esther met zorgverleners, ambtenaren, stewardessen, artsen, baliemedewerkers, wetenschappers, treinconducteurs, softwareontwikkelaars – de lijst is eindeloos. Ze zat op kantoren, in gemeentehuizen, bij COA-locaties, in universiteitsgebouwen en bankgebouwen. En dan hebben we het alleen nog over het trainingsacteerwerk.

“Ik leer zóveel van al die verschillende omgevingen,” zegt ze. “Je mag even in iemands wereld stappen en leren begrijpen wat diegene elke dag meemaakt. Dat neem ik ook weer mee in mijn andere acteerwerk.” Want ook al vindt ze de afwisseling heerlijk, het blijft acteren. Of ze nu een bezorgde ouder speelt bij een oudergesprek, een klant die een schadevergoeding eist, of een passagier met een urn in haar handbagage – elke rol vraagt om vakmanschap. Als trainingsacteur moet je goed snappen wat je losmaakt bij anderen.

Over die urn gesproken: dat was een scène tijdens een training voor een luchtvaartmaatschappij. En ja, er werd gehuild – door de cursist én door Esther zelf, in de rol van passagier. “Dat was een heel krachtig moment, zó menselijk. Dat vergeet ik nooit meer.”

Geen script, wel scherp

Een dag in het leven van Esther Drenthe laat zich niet samenvatten. De ene dag staat ze op de set van een serie, de volgende dag in een klaslokaal met een groep docenten, daarna een middag repeteren voor een theatervoorstelling en tussendoor misschien nog een interview voor een online platform. “Ik zit nu bijvoorbeeld in de voorbereidingen voor een theaterproductie. Dat betekent dat ik binnenkort 4 dagen per week aan het repeteren ben. En het optreden is natuurlijk in de avond. Juist dan is het fijn om op trainingen te kunnen terugvallen. Vertrouwd, maar altijd anders.”

En hoewel het bij trainingen zelden om applaus gaat, voelt ze wel waardering. “Als een cursist zegt:  ‘Ik vond het doodeng, maar ik heb echt wat geleerd’ , dan is mijn dag goed. Of als iemand ineens beseft: hé, ik communiceer eigenlijk al heel effectief, zonder dat ik dat zelf doorhad.”

Daar zit de kern van haar werk: het zichtbaar maken van kwaliteiten. Esther helpt mensen niet door toneel te spelen, maar door precies dat te laten zien wat de ander nodig heeft om te groeien. “Wat we bij Ocaro bijvoorbeeld veel doen, is teruggaan naar de kern: wat werkt al goed? En hoe kun je dat uitbreiden?”

Acteren met impact

Wat opvalt in het gesprek met Esther, is dat het haar eigenlijk nooit gaat om ‘de grote rol’ of ‘de spotlight’. Ze praat liever over leerprocessen, nuance en contact. En over hoe belangrijk het is om het ongemak toe te laten. “Oefenen met een acteur ís soms ongemakkelijk. Maar als je dat erkent – ook als acteur – dan ontstaat er ruimte voor groei.”

Dat doet ze met een warm hart, een scherpe blik en een flinke portie ervaring. Al meer dan twintig jaar speelt ze op het snijvlak van oefenen en ervaren. “Het blijft ook na al die jaren steeds weer een uitdaging om te ontdekken wie ik tegenover me heb, in te tunen op waar iemand in het leerproces staat en het juiste gedrag aan te spelen. Zo kan ik de optimale setting creëren waarin iemand echt kan leren. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik dit werk mag doen. Het is zinnig, het is levendig en ik leer er nog elke dag van. Als mens stap ik ook nog gewoon in de valkuilen van communicatie en gedrag, maar ik kan nu wel gemakkelijker terughalen waar het misgaat.”

Misschien zie je Esther ooit nog op televisie of in het theater. Maar de kans is ook groot dat je haar tegenkomt tijdens een training – waar ze nét dat ene zinnetje zegt, waardoor jij denkt:  Ik wil het nog een keer proberen. Nu weet ik wat ik kan doen.

En dan is haar werk geslaagd.

Wil je zelf oefenen met een trainingsacteur als Esther of ben je benieuwd naar onze trainingen? Bekijk dan onze  opleidingen en trainingen  of neem gerust eens  contact  op om een maatwerk training te bespreken.