Hoe zet je creativiteit in binnen je KCC?
Hoe zet je creativiteit in binnen je KCC?
Het lijkt een woord wat voorbehouden is aan kunstenaars, maar echt waar, iedereen kan het leren! Creativiteit is het ontwikkelen van een nieuwe manier van waarnemen. ”Kan ik dit probleem op een andere manier benaderen?” Om creativiteit in te zetten heb je nodig: a) dat je weet waar je bent en b) dat je weet waar je naar toe wil.
Dus hoe doe je dat binnen je KCC?
We vroegen onze oud-collega Esther Henzen of zij hier voorbeelden van kent. Ze werkt inmiddels als teamleider Frontoffice bij de gemeente Zutphen. "Creativiteit inzetten bij gemeenten is zeker mogelijk, zelfs vaak nodig!" Ze geeft twee mooie voorbeelden van situaties die ze heeft opgedaan als interim leidinggevende bij andere gemeenten. Ze geeft twee mooie voorbeelden van situaties die ze heeft opgedaan als interim leidinggevende bij andere gemeenten.
Fotograaf aan huis
Een medewerkster telefonie sprak met een oude man die voor zijn zieke bedlegerige vrouw een ID-kaart moest aanvragen. De gemeente kan bij hen langskomen voor deze aanvraag en de medewerkster vertelt - bij het maken van de afspraak - wat er allemaal klaar moet liggen: een pasfoto, geld en de oude ID-kaart.
Een pasfoto heeft de man niet van zijn vrouw en vraagt of de medewerkster een fotograaf kent die ook aan huis komt. Die kende ze niet, maar als de man even geduld had, zou ze even overleggen met haar leidinggevende.
Op de vraag of de medewerker 'buiten de kaders om' met fotografen mocht bellen of zij ook aan huis komen, vertelde de leidinggevende dat dat kon op een rustiger moment.
Zo gezegd, zo gedaan. De medewerker vond een fotograaf die - gezien de situatie - gratis aan huis komt voor een pasfoto. De man was ontzettend blij en dankbaar voor de hulp.
Kleine moeite, mooie beleving
"In 2012 mochten kinderen niet meer bijgeschreven staan op het paspoort van de ouders en hadden kinderen vanaf 12 jaar een eigen ID-kaart (of paspoort) nodig.
Die ID-kaart voor kinderen is nog een tijdje goedkoper geweest om ouders tegemoet te komen in de aanzienlijke kosten. Op het laatste moment kwam er een stormloop aan mensen die op de vrije inloop met hun kinderen kwamen. Mensen die afspraken wilden maken na schooltijd maar de agenda’s zaten vol.
Ik heb toen als teamleider de beslissing gemaakt om mensen bij binnenkomst al aan te geven dat het te druk was om ze allemaal te helpen. Ook zaten tot de overgangsdatum alle afspraken vol. We hebben toen de naam, telefoonnummer en het aantal kinderen op een lijst gezet en verteld dat we ze zouden bellen voor een afspraak.
We hebben de ID-kaarten - ook na de sluitingsdatum - alsnog voor het lagere tarief aangeboden.
Voordeel:
- Tevreden klanten
- Verdeling van de werkdruk voor mijn mensen