Should I stay or should I go?
22 september 2021 

Should I stay or should I go?

Should I Stay or Should I Go?
 
Bij de gedachte aan de huidige arbeidsmarkt, moet ik denken aan dit nummer van de Clash. Want wat doe je als werknemer wanneer er zoveel vacatures zijn: blijf je dan of vertrek je?
 
De grote vraag naar mensen – ook in klantcontact – leidt ertoe dat werknemers kunnen kiezen. Dus de balans wordt opgemaakt: wat biedt mijn huidige werkgever, hoe zal het zijn bij de ander en wat vind ik eigenlijk belangrijk in mijn werk?
 
Afgelopen week was ik gastspreker bij een prachtig event van Randstad over het realiseren van een 8+ beleving voor klanten en medewerkers. Saskia Lambrechts, regional sales manager bij Randstad, presenteerde de resultaten van het onderzoek ‘Employer Branding’. De top 3 belangrijkste aspecten voor het kiezen van een werkgever zijn:
 
1.      Aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden (76%)
2.      Prettige werksfeer (76 %)
3.      Goede werk/-privé balans (67%)
 
Het hele onderzoek vind je hier
 
Op een van de belangrijkste punten, de werksfeer, heb je als leidinggevende – coach of collega – direct invloed. Vanuit de wetenschap weten we dat ons brein van veiligheid, voorspelbaarheid, beloning en focus houdt. (*) Hieronder 4 breintips, die bijdragen aan een 8+ beleving van medewerkers.

1.      Veiligheid: Het startmoment en de inwerkperiode vormen een gouden moment voor de beleving van veiligheid. Maak van het leren geen losstaand ding, maar zorg ervoor dat de hele organisatie een veilige leercultuur ademt. Hoe beleven jouw nieuwe collega’s het huidige inwerktraject? Ontstaat er voldoende band met collega’s? Is de coaching instrumenteel of is deze gericht op de persoon achter de klantgesprekken?


2.      Voorspelbaarheid: Onze omgeving en organisaties zijn per definitie voortdurend in verandering. Ons brein houdt hier minder van. Voorspelbaarheid kun je bijv. zoeken in kleinere, concrete leerdoelen. Of een duidelijk stappenplan voor het inwerken. Geef ook aan dat het niet erg is als iemand bepaalde doelen nog niet haalt.


3.      Beloning: In ons brein komt dopamine vrij bij een beloning. Dus beloon het behalen van zo’n concreet leerdoel. Zorg ook dat mensen samen – binnen een groep- leren. Dit sociale aspect maakt bij leren dopamine vrij en dat is goed voor de motivatie.


4.      Focus: Gedrag heeft gemiddeld 6 weken nodig om te beklijven. Zorg voor meerdere opdrachten of interventies in deze periode. Door de kracht van de herhaling wordt de medewerker eerder succesvol en ook dat draagt bij aan een 8+ beleving!
 
(*) onderzoek van David Rock, AGES-model

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down