Even terug in de tijd. Jaren 90. Mijn eerste leidinggevende baan als teamleider klantcontact. Een tijd waarin je ‘gewoon’ mocht roken op de afdeling met eens in de 2 maanden een ‘notarun’. Wat hield dat in? Alle facturen werden op 1 dag naar de klanten verstuurd. Verspreid factureren was nog niet mogelijk. In de blauwgrijze damp van het roken stond de telefoon dus roodgloeiend.
Ik was een broekie in het leidinggeven en had inhoudelijk niet veel kennis over de facturen. Op zo’n piekdag bracht ik iedereen vooral veel koffie of thee met natuurlijk wat lekkers. Dat ik mij deze dagen nu nog herinner, komt vooral door de sfeer die er was. We wisten: vandaag en morgen is het buffelen met elkaar. Na verloop van tijd ging ik zelf op deze dagen ook achter de telefoon, superleuk.
Maar eerlijk is eerlijk: na zo’n 60 tot 70 gesprekken over facturen verloor ik wel eens de scherpte en was ik de factuurvragen beu. Of had ik even iets minder geduld. Deze ervaring heeft de kiem gelegd voor mijn grote waardering voor alle medewerkers klantcontact. Tot op de dag van vandaag.
60 tot 70 contacten met aardige, ongeduldige, jonge, lieve, verdrietige, geïrriteerde, vrolijke, anderstalige, gezellige, oude, bezorgde, noodlijdende, opgewekte, onverstaanbare, agressieve of blij verraste klanten. Mensen. Even rijk als ons gevoelsleven.
In combinatie met de steeds complexere klantvragen, vragen we steeds meer van onze medewerkers. Een blik op de eisen in de vacatureteksten zegt genoeg.
Deze week is de Nationale Klantcontact Week. Dus tijd om alle medewerkers klantcontact extra aandacht en nog meer waardering te geven!
DANK JULLIE WEL!
Voor alle waardevolle klantgesprekken die jullie iedere dag voeren!!
Warme groet,
Carolien