‘Zo, Aaron! Daar zitten we weer voor een nieuw coachmoment! Wat hadden we vanuit de vorige keer ook alweer afgesproken?’
‘Eh… heel eerlijk… ik weet het even niet meer.’
Herkenbaar?
De waan van de dag haalt ons vaak weer in. Met een beetje geluk heb je een moment ingepland om je medewerkers te coachen op hun klantgesprekken. En met nog meer geluk gaat dat moment ook echt door, zonder dat er een systeem vastloopt, je manager een spoedopdracht voor je heeft of een ander brandje dat geblust moet worden.
Het coachen van je team vinden we allemaal belangrijk en noodzakelijk. Je wil de medewerkers laten groeien in hun vaardigheden en kennis om de dienstverlening naar de klanten te verbeteren. Toch raakt het vaak ondergesneeuwd door andere prioriteiten. En als je dan bij elkaar zit, dan is het even graven naar wat je de vorige keer hebt afgesproken. Niet in de laatste plaats, omdat het al langer geleden was dan je toen voorzien had. Gelukkig vind je vaak na wat spitten een mailtje of een verslag van de coaching. Of niet en moet je het met jullie beider herinneringen doen.
Met Luz gaat het je niet meer gebeuren dat je de voortgang van je coaching kwijt bent. Als je meeluistert met gesprekken, vul je een gespreksleidraad in, die je direct na het gesprek opslaat. Je vult het aan met tips, tops en afspraken voor een volgende keer.
Heb je meerdere gesprekken meegeluisterd? Dan maak je een gespreksverslag in Luz, waar je samen met Aaron de belangrijkste aandachtspunten in noteert. Heeft hij een groei te maken in een competentie? Dan kun je ook de voortgang van de competentie mooi kwijt in je logboek van het coachen. En Aaron? Die ziet in zijn account dezelfde verslagen en gespreksleidraden staan.
Stel je nou voor dat Aaron al best goed is in empathie tonen en daar nog beter in wil worden. Verwijs hem dan door naar een e-learning over het omgaan met emoties. Merk je dat hij door het tonen van empathie de leiding in het gesprek dreigt kwijt te raken? Verwijs hem dan door naar de e-learning ‘Hou houd ik leiding in mijn gesprek?’. Nog een tip: plan het maken van de e-learning in in het rooster van Aaron, om ook dat stukje te borgen.
Bij het volgende coachmoment, pak je eenvoudig de afspraken erbij. In Luz kun je zien of Aaron de e-learning heeft gemaakt. Je gaat in de coaching dan ook gefocust verder op dit onderdeel, zodat Aaron hier echt stappen in kan maken.
Na verloop van wat coachingsmomenten, merk je dat meerdere medewerkers moeite hebben met eenzelfde gespreksvaardigheid. Schakel dan onze hulp in! Wij komen natuurlijk graag bij jullie langs voor een fysieke training. In die training kunnen we dan goed focussen op het oefenen, want de theorie heeft iedereen al in de e-learnings doorgenomen. Dat behoeft dus minder aandacht tijdens de training zelf. En oefening baart kunst, niet waar?
Met Luz maak je de bal van de teamontwikkeling rond. Benieuwd hoe Lise Beukema, coördinator Publiekscontacten bij de gemeente Deventer, Luz inzet? Bekijk hier de video (3:22).