Écht aan de gang met wat je leert
“Ken je dat gevoel? Je hebt net een cursusdag, workshop of opleiding achter de rug. En je bent super gemotiveerd om hier echt mee aan de slag te gaan, liefst vandaag nog… Je voelt’m misschien al aankomen: in de praktijk blijkt het soms best lastig. Je stapt zo gauw weer in de waan van de dag die je verleidt tot je comfortabele oude patronen... Hoe kun je echt veranderen en er nog plezier aan beleven ook?“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” Een inspirerende uitspraak die je bewust maakt van je eigen verantwoordelijkheid in een veranderingsproces.
Maar wacht even, veranderen is heus geen pretje...
Of toch wel? Om de een of andere reden is er verandering nodig, waarom zou je anders je workshop, training of opleiding volgen? Jij of je omgeving verlangt ernaar iets nieuws van jou te zien. Zie jouw verandering als een nieuwe weg die je wilt aanleggen, maar dan in je hersenen. Wegen beginnen van oudsher doordat men van a naar b een bepaalde route kiest. In het gras ontstaat er een soort geitenpaadje dat flink belopen moet worden voor het uiteindelijk een snelweg wordt. Herhaling zorgt ervoor dat je daadwerkelijk verandert. Dus waarom zou je ‘al die wandelingen’ niet leuk maken voor jezelf?OK. Definieer ‘leuk’.
Dat kan van alles zijn, wees creatief! Zorg dat je jezelf - of je team - motiveert om te veranderen. Motivatie is geen magie. Een gevoel van motivatie kun je oproepen door te voldoen aan de twee basisvoorwaarden:- Zorg voor een positieve sociale druk.
- Zorg dat je plezier beleeft aan het uitvoeren van de taken.*
Hoe kun je dat doen? 5 tips:
1. Zichtbaar vooruitgang boeken
Zichtbaar vooruitgang boeken geeft veel mensen een goed gevoel en motiveert om steeds te verbeteren. Bij de gemeente Almere houden ze bijvoorbeeld elke maand een klanttevredenheidsonderzoek. Door een signaal van de klant zijn zij vervolgens social media actief gaan inzetten om sneller te reageren op meldingen van klanten. En het werkt! Klanten reageren positiever in de onderzoeken. Het werken met social media is nu nog een pilot om te kijken of- en hoe zij dit in de toekomst gaan doen. Je leest hier gauw meer over!2. Actief leren, samen met je team
Wat het KCC van de gemeente Almere ook doet om voortuitgang te blijven boeken, is actief leren van elkaar. Elk gesprek dat gevoerd wordt, nemen ze op en elke week wordt één van de opgenomen gesprekken doorgenomen met de teamleider. Maar ook samen, als team, beluisteren ze zo nu en dan een gesprek, waar ze feedback op formuleren en samen hun lessen uit halen. Dat getuigt toch van een sterk team waarin je kwetsbaar mag zijn?3. Kies een buddy
Met een heel team of met één buddy, veranderen gaat het beste als je je nieuwe, gewenste gedrag veel herhaalt. En iemand anders kan jou helpen dit vol te houden. Vraag bijvoorbeeld aan een collega om jou of elkaar te coachen. Bespreek met elkaar van tevoren wat je wilt veranderen. Maak dat heel concreet. Hoe kan de ander het bij jou waarnemen als de verandering ‘gelukt is’? Je zou ervoor kunnen kiezen om het vast te leggen door de gespreksleidraad uit Elan voor elkaar in te vullen.“Grote doelen? Bereik ze in kleine stappen.”
4. Laat je veranderdoel regelmatig terugkomen
In planningsgesprekken
Het KCC van de gemeente Arnhem heeft de persoonlijke leerdoelen van de medewerkers meegenomen in de planningsgesprekken van dit jaar. Elk kwartaal bespreken ze vervolgens de voortgang. Een mooie manier om je leerdoelen belangrijk te maken en voor jezelf een stok achter de deur om regelmatig te reflecteren op hoe het ervoor staat.
Tijdens certificering
Bij de gemeente Apeldoorn kiezen ze er onder andere voor om alle medewerkers van hun KCC – telefonie, receptie en het mailteam - jaarlijks te laten certificeren door Ocaro.
Op de gang
Wat zijn de belangrijkste competenties, vaardigheden en mindsets voor jouw team om waardevolle gesprekken te voeren? Maak hier een A2 poster van en hang die in de gang of in de ruimte van jouw KCC. Wat je aanvullend zou kunnen doen, is met je team afspreken wat voor jullie een goede kwaliteit van dienstverlening is. Een soort kapstok waaraan je je leerdoelen hangt. Je kunt dan met elkaar checken: “zijn we nog op weg in de richting die we samen voor ogen hadden?” Je kunt daar zelfs je klantgesprekken op toetsen.
Tip: als teamleider heb je soms veranderdoelen voor een heel team. Zorg dat je duidelijk bent over wat je wilt bereiken en vraag aan je team om ideeën te bedenken over hoe je dit als team gaat bereiken.