Word fan van jezelf! Tips en ervaringen.
09 september 2015 

Word fan van jezelf! Tips en ervaringen.

foto 2Een leuke en ontspannen dag, daar staat onze training Persoonlijke Presentatie om bekend. Het is een vast onderdeel van onze MBO3-opleiding. Deelnemers gaan aan de slag met kleurenshawls, make up, etiquette en sommigen krijgen zelfs een knipbeurt. Klinkt als een uitje? Klopt! Maar er gebeurt meer dan je denkt. “Deze training vergroot je zelfvertrouwen, het teamgevoel en maakt je bewust van de invloed van je persoonlijke presentatie én die van de organisatie waar je werkt.” Aldus Karin Grijff, trainer bij Ocaro.

Hoe zien anderen jou?

Hoe zie jij jezelf en welke impact heeft dat op je gesprekken, je werk, je leven? Dit mooie filmpje laat zien dat anderen ons vaak veel positiever ervaren dan hoe wij over onszelf denken. “Een mooi inzicht om deze dag mee te starten, want hoe zou het zijn als je jezélf zou zien? En zouden anderen dat dan aan je merken? Grote kans van wel! Hoe jij jezelf ziet, heeft invloed op de keuzes die je voor jezelf maakt, dus ook hoe jij jezelf presenteert.” Aldus Karin.

Power up!

Karin: “Met die presentatie gaan we aan de slag vandaag. De deelnemers delen met elkaar hoe de ander op hen overkomt, ze presenteren zichzelf en geven elkaar feedback. Het levert - op een veilige manier - mooie leermomenten en complimenten op. Grote kans ook dat het beeld van de anderen over jou zoveel milder is dan hoe jij jezelf zou omschrijven.”
“We oefenen regelmatig, daardoor raak ik steeds meer vertrouwd met presenteren, fijn is dat.” Aldus Marga, KCC-medewerker bij de gemeente Leusden

14Het werkt ook andersom!

Als je je goed voelt, is dat dus zichtbaar aan de buitenkant. Maar het werkt ook andersom! Als jij je lichaam in een krachtige pose brengt, maakt het allerlei krachtstofjes aan waardoor je je ook goed gaat voelen. Dat heeft Amy Cuddy onderzocht, bekijk haar inspirerende filmpje over de PowerPose. De deelnemers oefenen de powerpose tijdens de training. Jeanette van de gemeente Leusden:
“Je merkt dat het wat met je doet, dat groot maken. Dan straal je ook wat uit!”

foto 4Kleur je uitstraling

Tijdens de training krijgen de deelnemers een kleuradvies. Lianne: “Kleuren doen veel met je uitstraling. Het is heel persoonlijk, maar je ziet door het gebruik van verschillende kleurenshawls dat bijvoorbeeld de huid en ogen meer stralen of juist ‘doffer’ lijken. Na het kleurenadvies weten de deelnemers beter met welke kleuren hun uitstraling beter tot zijn recht komt. Ze oefenen dit vervolgens door het gebruik van make-up uit het kleurenpalet dat het beste bij hen past.”
Cristel van de gemeente Maasdriel “Pastelkleuren blijken mij goed te staan, dat is nieuw voor mij! Ik houd  er voortaan rekening mee tijdens het winkelen.”
Lianne: “Ik ben ook haarstyliste, dus als er voldoende tijd is, knip/restyle ik de deelnemers die dat graag willen.” Karin: ”Het is leuk om te zien hoe iedereen elkaar helpt tijdens zo’n dag. Met tips, voor-en na-foto’s en ook gewoon ontspannen met elkaar praat.” “Fijn dat daar tijdens zo’n dag ruimte voor is, om elkaar wat beter te leren kennen,” vertelt Jeanette.
“Een heel ontspannen manier om nieuwe dingen te leren en elkaar beter te leren kennen. De trainers hebben een heel positieve en vriendelijke aanpak en zijn goed op elkaar ingespeeld. Echt een cadeautje, deze dag in de opleiding!” – Gözde, gemeente Leusden.

Benieuwd naar jouw kleur?

Online zijn er verschillende websites en tests te vinden waar je meer leert over de kleuren en stijlen die bij jou passen, bijvoorbeeld deze. Wil je meer informatie? Neem dan contact op met onze collega Nadja Jonkers.

Als organisatie heb je ook een uitstraling.

Regelmatig is dit een onderwerp van gesprek. Wat willen we uitstralen en welke afspraken maken we hierover?  Alice, KCC-medewerker bij de gemeente Dalfsen en deelnemer van de training persoonlijke presentatie, deelt haar ervaring met het werken in een uniform. Lees er meer over in dit artikel.

  * de deelnemers die aan het woord zijn in dit artikel, volgen de training als onderdeel van de MBO3-opleiding Waardevol klantcontact.
Over de schrijver