Gelijk duidelijk
“Wij werken bij de gemeente Dalfsen in bedrijfskleding bij de baliefuncties,” Aldus Alice. “Dat ben ik bij mijn vorige werkgevers – waaronder een hotel - ook gewend. Een uniform zorgt voor herkenbaarheid en ‘dwingt iets af', op een positieve manier. Je stapt gemakkelijker in je rol als gastvrouw en wordt daarin ook makkelijker (h)erkend.” Wil je als organisatie afspraken maken over de kleding? Hieronder een paar tips van Alice en Karin Grijff, trainer bij Ocaro.Maak het openlijk bespreekbaar met iedereen die het aangaat.
Alice: ”Kleding is persoonlijk. Niet iedereen voelt zich prettig in een kokerrok of hoge hakken. En het is heel prettig als je als medewerker hierover hebt kunnen meedenken en –praten.“Maak afspraken en schrijf ze op: wat kan wel en wat kan niet?
Karin: “Betrek de afdeling Marketing en Communicatie bij het gesprek. Zij zijn dagelijks bezig met de uitstraling van de organisatie en weet welke kernwaarden daarbij belangrijk zijn. Die kernwaarden kun je als gezamenlijk uitgangspunt aanhouden.” “Bijvoorbeeld, vertrouwen is altijd belangrijk. Hoe kun je dat uitstralen? Bij een organisatie met zakelijke klanten ziet dat er wellicht anders uit dan bij een organisatie met particuliere klanten. Kijk online eens naar voorbeelden en praat met elkaar over hoe het zou zijn als jullie die kleding zouden dragen.”Kies je voor een uniform?
Alice: “Laat een klein groepje mensen een aantal offertes opvragen bij leveranciers, op basis van jullie afspraken.”Tip: “Maak er geen keurslijf van. Een medewerker die zich niet prettig voelt in de kleding, zal dat ook uitstralen.”
Is er geen budget voor?
Alice: “Dan is het alsnog mogelijk om gezamenlijke afspraken te maken over de kleding. Bijvoorbeeld: ”Baliemedewerkers dragen altijd een witte blouse en een zwarte broek. Gesloten nette schoenen. Liefst zwart.“Kies je voor casual?
Karin: “Dan kan het alsnog goed zijn om afspraken te maken. Leg dan in eerste instantie vast wat uitgangspunten zijn. KLM heeft bijvoorbeeld omschreven dat zij het belangrijk vindt om toegankelijk en goed gemanierd te zijn en vraagt haar medewerkers om een ‘welkome omgeving’ te creëren voor de klanten. KLM heeft natuurlijk bedrijfskleding, maar zo’n uitgangspunt geeft je als medewerker wel een idee van de verwachtingen die jouw werkgever van je heeft.”Persoonlijke presentatie voor jouw afdeling
Wil je, samen met jouw afdeling, aandacht hebben voor dit onderwerp? Denk dan eens aan de training Persoonlijke Presentatie. Een ontspannen dag waarin je met elkaar ontdekt wat een professionele uitstraling is voor jouw organisatie en voor de deelnemers persoonlijk. Neem voor de mogelijkheden contact op met Nadja Jonkers.In je badpak achter de balie Leuk om te lezen: de gemeente Enschede heeft gekozen voor een uniform voor de dienstverlenende afdelingen. Lees er meer over in het document 'In je badpak achter de balie'.