Ik en de ander, de ander en ik.
02 december 2020 

Ik en de ander, de ander en ik.

Onze bank – 2 jaar geleden gekocht – was niet helemaal ok. Op 1 plek zakten we wel heel diep in de kussens… Gelukkig viel de bank nog onder de garantieperiode. Een allervriendelijkste meneer kwam de bank repareren. Hij gaf aan dat sommige klanten op dit moment wel een heel kort lontje hebben. ‘Het wordt er niet leuker op en dat komt door het thuiswerken, mevrouw. Ze zitten er bovenop en o wee als ik iets niet direct zie’.

Is dit voor jullie klantcontact ook herkenbaar?

Met het thuiswerken houden we onze organisaties en klantcontactafdelingen draaiende. Het is natuurlijk geweldig dat dit kan. Maar het vraagt ook veel van ons. Met MS Teams zie je niet precies hoe de ander reageert. Je mist de blik in de ogen. Of de gaap van jouw collega die zich begint te vervelen. De fronsende wenkbrauwen van jouw collega ontgaan je. En we missen de flipover waarop we samen creatieve gedachtes uitwerken. Ons brein moet dit gemis compenseren en dat kost energie, want we zijn dit niet gewend. Als mens hebben we juist behoefte aan interactie en persoonlijk contact.

Voorlopig zit het er voor de meesten niet in om meer vanuit kantoor te werken. Dus is het van belang om nog beter voor jezelf en de ander te zorgen. Voor jezelf zorgen door op tijd te ontspannen na een aantal online meetings. Voor de ander door oprechte belangstelling te tonen. Weet jij welke collega’s alleen wonen? Wat kun je voor hem of haar extra doen in deze thuiswerktijd? Of misschien is het mogelijk om iets meer tijd nemen voor dat gesprek met die ene klant die het lastig heeft?

Ik en de ander, de ander en ik. In deze periode moeten we harder aan de slag voor een stevig bruggetje tussen ‘ik en de ander’ en ‘de ander en ik’. Met een goede wil en een beetje creativiteit zijn er leuke vormen te bedenken om de bruggetjes te slaan in deze tijd. We delen ze graag met je. Tijdens onze webinars, maar ook ‘gewoon’, van mens tot mens. Met als doel 1 extra stevig bruggetje tussen jou en de ander, een sterker teamgevoel of 1 klant met een kort lontje minder voor de monteur van onze bank.

Als Ocaro team gaan we hier in de komende maanden ons stinkende best voor doen.

Hartelijke groet,

Carolien.

Over de schrijver