Kans gepakt, talent benut: Het verhaal van Inge van Dijk
02 februari 2023 

Kans gepakt, talent benut: Het verhaal van Inge van Dijk

 Inge van Dijk heeft 4,5 jaar geleden de opleiding ‘Erkend Talent’ bij Ocaro gevolgd. Wat is er in die 4,5 jaar tijd gebeurd en wat doet ze nu?

Inge van Dijk vertelt dat ze thuis kwam te zitten omdat haar contract niet werd verlengd. ‘Ik moest een uitkering aanvragen, maar dat wilde ik niet! Ze belde de werkconsulente en zij vertelde haar dat ze deelnemers zochten voor ‘Erkend Talent.’ Wat doe je dan als je al een mbo 4 diploma hebt. ‘Maar ja die is al honderd jaar oud,’ dacht Inge. Dus ze is de uitdaging aangegaan. Ze dacht, dan heb ik in ieder geval een ingang bij de gemeente Westland. Zo is Inge de opleiding ‘Erkend Talent’ gestart. 

 

Als ik de vraag stel, wat heb je geleerd tijdens de opleiding geeft Inge aan dat ze vooral het leren ‘leren’ heeft geleerd. Opnieuw het leerproces ingaan. ‘Deze opleiding heeft mij bijgedragen dat je dan weer terug het leersysteem in gaat. Ik had 20 jaar niet in de schoolbanken gezeten.’

  

Heeft het bijgedragen aan je ontwikkeling?


‘Het heeft me veel zelfvertrouwen gegeven.’


Inge zag in dat ze veel meer kon dan ze op dat moment aan het doen was. Ze had voor ze aan dit traject begon een baan waarbij haar contract moest worden omgezet naar een vast contract en toen moest ze gaan. ‘Dat doet wel wat met je zelfvertrouwen’ zegt Inge.

Tijdens de opleiding werd Inge ziek, ze kreeg kanker. Toch is ze doorgegaan met de opleiding en met werken. ‘Dat je dan ziet dat je toch nog wel dingen kunt, dat geeft een goed gevoel.’

 ‘Dus ja, wat het heeft bijgedragen? Ik kwam binnen als leerling van Erkend Talent en ben nu teammanager.’ ‘Het is voor mij de toegang geweest voor mijn ontwikkeling. Ik moest een stap terug zetten, ik dacht zal ik dat wel doen, ik kan meer. Toch is het de basis geweest voor waar ik nu ben.’

  

Raad je het iemand anders aan?

 Inge is zelf begeleider van het leer werktraject geweest. Ze geeft aan: ‘Ik vind het een van de mooiste opleidingen, ik meen het ook echt!’ 

Waarom legt Inge uit. ‘Je ziet mensen binnenkomen die al jaren lang thuis zitten, al jaren lang niet meer een doel hebben in het leven en al jaren lang niet meer deelnemen aan de werkende maatschappij. Die zie je in een jaar groeien en vervolgens doorstromen in de arbeidsmarkt.’ Ook geeft ze aan dat als je mensen een kans geeft; ze ontplooien, ze bloeien en ze groeien. Dat is natuurlijk heel mooi. 


‘Als je het aan mij vraagt, zou ik het zeker aanraden!’


Hoe ben je bij je huidige functie terecht gekomen?

 In de tijd die Inge op het KCC werkte, had ze een teammanager die oog had voor talent. Ze werd ziek, maar had wel de drive om te gaan werken. Dat is gezien. Aan het einde van het leerwerktraject was er op de afdeling een vacature als vaste medewerker KCC en daar heeft ze naar gesolliciteerd en is ook aangenomen. Voordat Inge bij de gemeente terecht kwam, heeft ze 24 jaar als planner gewerkt. Ze zag bij de gemeente een planner aan het werk en dacht: dat kan toch efficiënter. Die planner is in de organisatie doorgestroomd naar een andere afdeling, er zou een nieuw planprogramma komen en Inge heeft toen tijdelijk de functie van planner vervuld. 

Gemeente Westland was bezig met een organisatieverandering waarin opdrachtgericht werken de basis zou worden. Inge is in overleg met haar leidinggevende een opleiding projectmanagement gestart, mede omdat de doorgroeikansen op deze afdeling minimaal zouden zijn. Binnen de gemeente kwam er een vacature vrij als project ondersteuner. Toen dacht Inge, dan begin ik daar. Dus heeft weer gesolliciteerd en werd aangenomen. Maar op dat moment werd ook duidelijk dat in de huidige vorm het niet wenselijk was dat Inge van de afdeling af zou gaan. Ze had het geluk dat er een extra functie als supervisor werd gecreëerd. En dat is ze gaan doen. Na een jaar ging de teammanager weg. De rol als supervisor was Inge op het lijf geschreven. Het contact met de mensen, het coachen, de leerlingen begeleiden en met de mensen in gesprek gaan over hun ontwikkeling. 

Teammanager leek haar eigenlijk niet zo heel leuk. Dat vergaderen zag Inge niet zo zitten. Dus heeft ze niet gesolliciteerd op de functie. ‘Ik zei altijd, als ik de baas ben, ga ik het anders doen! Dus ik werd aangesproken dat ik niet had gereageerd op de vacature.’ Inge moet eerlijk zeggen dat ze wel een beetje dacht, dat ze het misschien niet zou kunnen, het is misschien wel te hoog gegrepen. Op haar verzoek heeft ze een assessment gemaakt. ‘Die maakte ik gelukkig heel goed. Ik wilde dat assessment ook graag maken om te laten zien dat ik niet zomaar die baan in mijn schoot geworpen had gekregen. En toen werd ik teammanager!’

 

 Dus we kunnen wel concluderen dat in die 4,5 jaar tijd Inge flink aan de weg heeft getimmerd. Ze is begonnen als leerling ‘Erkend Talent’, heeft gewerkt als KCC medewerker, is planner geweest, daarna supervisor en nu is ze sinds een jaar teammanager!

 

 

 

 

Over de schrijver