Spreken is zilver, Luisteren is goud.
4 luisterlekkages
Je bent druk in gesprek. Maar je merkt dat je afhaakt. De energie in het gesprek verdwijnt als een leeglopende band. Stiekem hoop je dat het gesprek snel klaar is. Herken je dat?
Een belangrijke oorzaak is dan vaak het gebrek aan (empathisch) luisteren. Hieronder de 4 belangrijkste luisterlekkages van een gesprek en het voorkomen ervan.
1. Jouw achtergrondgesprek
Je bent in gesprek en tegelijkertijd heb je jouw eigen achtergrondgesprekje.
‘Ik wil zo gaan zeggen dat… ’, ‘Deze klant is lang van stof, pfff’ of ‘Wat een bijzondere bril heeft hij eigenlijk’.
Gesprekjes die je dus met jezelf hebt tijdens het praten. In feite ben je dan al afgedwaald en ben je niet meer met volle aandacht in gesprek met de ánder.
Breng jouw aandacht terug naar het gesprek zélf, door een actieve rol te pakken.
- Stel vragen ter verduidelijking (wat, waarom ……?)
- Geef een korte samenvatting (als ik het goed begrijp…..)
‘Luisteren met aandacht is voedsel voor de ziel’
2. NIVEA
Wie kent het niet uit onze trainingen of anders? Niet Invullen Voor Een Ander.
‘Oh, u heeft een vraag over de nota, over uw abonnement waarschijnlijk? (…..) Daar heb ik namelijk deze week al veel vragen over gehad’.
We vullen het voor de ander al in, terwijl we het verhaal nog niet eens kennen.
Laat de aandacht bij het verhaal van de ander.
- Neem de tijd en luister onbevooroordeeld. Vertraag in het gesprek om te verdiepen.
- Luisteren is niet direct jouw oplossing geven, maar juist verkennen en samen op weg gaan.
‘Luisteren is tijd durven te verliezen’
3. Ongeduld
Je hebt iemand aan de lijn, maar je hebt haast. Het werkoverleg gaat beginnen en je wil niet weer te laat komen. Je merkt dat je eigenlijk niet echt luistert, want je wil afronden.
Door jouw haast verdwijnt jouw luisteren als sneeuw voor de zon.
- Dring bij een ongeduldig gevoel of haast niet jouw tempo op, maar volg het van de ander.
- Duurt het gesprek jou echt te lang, neem de leiding in het gesprek door het stellen van een vraag of maken van een opmerking. Rond het gesprek goed af en kom tot een vervolg.
‘In luisteren ervaart de ander jouw betrokkenheid’
4. Spreken is zilver, Luisteren is goud
De meeste mensen praten flink en graag van zich af. Een situatie op de maandagmorgen. ‘Zeg weet je wat ík het afgelopen weekend heb meegemaakt?’, terwijl de andere collega nog midden in zijn verhaal zit. Vanuit enthousiasme maak ik mij daar ook regelmatig schuldig aan:) Heerlijk toch, om te vertellen en te verhalen?
Tegelijkertijd zit ons dat praten of ‘zenden’ soms gruwelijk in de weg!
Om contact te maken. Om te begrijpen waar de schoen bij de ander wringt. Om te ontdekken wat precies de ander raakt. Om de situatie van de klant goed te begrijpen. Om een oplossing te vinden bij een conflict. Om ervoor te zorgen dat de ander zich gehoord en gezien voelt.
‘Bied een luisterend oor en houd je klep ’
Ik pleit voor een herwaardering van het luisteren. En dan niet als ‘kunstje’ van de LSD-techniek, maar vanuit een bewuste houding en de kracht van de stilte.
Help je mee om luisteren te herwaarderen?
Voor hulp weet je ons te vinden