Van Syrische vluchteling naar klantenservice medewerker – het verhaal van Bakri
20 september 2021 

Van Syrische vluchteling naar klantenservice medewerker – het verhaal van Bakri

Ruim vijf jaar geleden kwam Bakri Naser als vluchteling vanuit Syrië naar Nederland. Vanaf dat moment liep hij tegen veel beperkingen aan als het gaat om kansen op werk. Via Erkend Talent volgde hij de opleiding klantenservice medewerker op mbo3-niveau, waarna hij binnen een jaar zijn diploma behaalde. Inmiddels loopt hij nog steeds stage bij de gemeente Arnhem. In dit interview vertelt Bakri openhartig over zijn ervaringen gedurende de opleiding.

Bakri Naser (32 jaar) is getrouwd en trotse vader van een dochtertje. Voor hij ruim vijf jaar geleden naar Nederland kwam als Syrische vluchteling, studeerde hij rechten. Het leren van de Nederlandse taal was een grote uitdaging, toch weerhield het Bakri niet om te starten met een opleiding. En niet zonder succes! Want inmiddels is hij geslaagd voor de opleiding klantenservice medewerker op mbo3-niveau. Via Erkend Talent ging hij vol goede moed aan de slag en vond een stageplaats bij de gemeente Arnhem.

 

De taalbarrière ombuigen naar een extra uitdaging

Voor zijn gevoel begon Bakri met een “achterstand” aan de opleiding, omdat zijn Nederlandse en Engelse taal nog aandacht nodig hadden. Bakri vertelt: “Naast het volgen van de opleiding heb ik extra privélessen Engels gevolgd. Ik voelde dat ik die stap extra moest zetten, zodat ik de lessen beter kon volgen.”

“De groep waar ik in terechtkwam voelde als een warm bad. Iedereen was zo hartelijk en stond klaar om elkaar te helpen. Niemand keek naar mijn situatie als vluchteling, er werd juist veel tijd gestoken in het motiveren van elkaar. Ook de begeleiding van mijn coach Angelique heeft mij enorm geholpen. Zij is een prachtig persoon en ik kon altijd bij haar terecht als ik vragen had. Ze stimuleerde mij continu om door te zetten.” – aldus Bakri.

In het begin kwam ik niet veel verder dan “goedemorgen”

Tijdens de stage van Bakri liep hij wekenlang mee in het klantcontactcentrum van de gemeente Arnhem. Nadat hij veel luisterde en vragen stelde was het tijd om zelf plaats te nemen aan de telefoon. Bakri kan zich dit moment nog goed herinneren: “De eerste keer dat ik daadwerkelijk zelf aan de telefoon plaatsnam, voelde ik mij erg gespannen. Ik kwam niet veel verder dan het zeggen van “goedemorgen en goedemiddag”. Toch bleef ik doorzetten door veel vragen te stellen aan mijn collega’s. Naar mate de tijd vorderde, ging het steeds beter. Oefening baart kunst!”

Dat Bakri dankbaar is voor deze kans is aan alles merkbaar. Ondanks dat hij in het begin erg twijfelde om met de opleiding te starten vanwege de taalbarrière, is hij nog altijd blij dat hij heeft doorgezet.

Bakri vult aan: “Door deze kans heb ik zoveel geleerd. Niet alleen qua lesstof, maar ook qua taal, omgang met mensen en de Nederlandse normen, waarden en cultuur. Inmiddels voel ik mij echt thuis in Nederland en dat is mede te danken aan het volgen van deze opleiding. De begeleiding vanuit Ocaro, de gemeente Arnhem en Erkend Talent is heel bijzonder. Zonder al deze steun en hun eindeloze geduld had ik het denk ik niet gered.”

 

Het advies van Bakri

“Mijn advies aan andere vluchtelingen of statushouders zal zijn: gewoon durven en ga ervoor! Het is vooral belangrijk om veel tijd te steken in het leren van de Nederlandse taal. Hoe eerder je de taal onder de knie hebt, hoe makkelijker het wordt.”

Op de vraag wat je volgens hem nodig hebt om bij de klantenservice te kunnen werken zegt Bakri: “Het is belangrijk om passie te hebben. Je moet het oprecht leuk vinden om anderen te helpen. Ik vind het zelf heel leuk om al die verschillende mensen aan de lijn te krijgen, want iedereen heeft een andere hulpvraag.”

De inhoud van de opleiding springt er voor Bakri echt uit als pluspunt. Hij legt uit dat de opleiding heel goed is opgebouwd en je de juiste voorbereiding biedt op de praktijk. Ondanks dat de Nederlandse en Engelse taal lastige punten waren, slaagde hij voor alle andere vakken in één keer!

 

Bakri opleiding klantenservicemedewerker

Over de schrijver